Profile Municipio Ermera husi Parte Ministerio Administrasaun Estatal no Municipio ermera Rasik
i
Perfil Distrito
Ermera
Kapitulo I
Introdusaun
1.1. Antecedensia
Plano estrategico Desenvolvimento Nasional Timor Leste
nu’udar visaun 20 anos nebe
reflecte aspirasaun povo timor leste tomak no PEDN ne’e
sai hanesan base nebe inspira no
motiva ema hotu para hadia moris no halakon kiak no mukit
iha timor laran para nasaun
ne’e bele forte no prospero.
Distritos, subdistritos no sucos sai mos hanesan alvo de
Desenvolvimento konforme politica
nebe difini iha Plano Estrategico Desenvolvimento Nacional.
Embora Plano Desenvolvimento
Nacioal fo prioridade ba Distrito, maibe processo sira
ne’e hotu hala’o ka realisa iha distrito
tuir kondisaun, rekusos no potencia nebe kada distrito
iha;
Programa barak maka implementa iha distrito maibe to’o
agora seidauk iha informasaun ka
dados nebe reflecte kondisaun ekonomiko social, edukasaun,
saude, rekursos naturais,
recursos humanos iha distritos 13 .
Ha referencia ba ponto hirak iha leten, Ministerio liu
husi DNAL sei providencia informasaun
ka dados sai hanesan pakote de informasaun nebe bele sai
referencia ba sociedade civil,
Governo, NGO ka agencia internacional ka distrito ne’e
rasik .;
Informasaun ka dados ne sei hatama ka insere iha Sistema
de Informasaun Perfil Distrito
(SIPD‐On‐Line) no emitido em forma de Livro Profil 13
Distritos, nune’e mos distrito
Ermera .
Profil Distrito, em geral, descreve ka apresenta situasaun
geral kona ba karakteristika
distrito hotu inklui distrito Eremra ‐ no nia conteudo
kontempla informações no dados
sobre situasaun geral, monografia, rekursos naturais,
infraestrutura, edukasaun no sektor
relevantes hotu‐hotu;
1.2. Objectivo e alvo
Objectivo husi elaborasaun Perfil distrito para atu
providencia data/informasaun ba Distrito
ne rasik ka Governo em termo de planeamento e
desenvovlimento;
Enquanto nia alvo para :
a. atu produs dados no informasaun nebe mai husi Census
populasaun 2010 no dados
primarios/basicos husi 13 Distritos no sektores relevantes
no sei providencia em
forma de Sistema Informasaun Perfil Distrito
(SIPD‐On‐Line) no em forma de Livro
ba Governo no Distrito em termos de Planeamento e
desenvolvimento;
b. Sai mos hanesan referencia de promosaun distrito ba
comunidade internacioanal,
qualquer ema nebe hakarak investe no emvolve iha
planeamneto no
Perfil Distritu Ermera 2012
1.3. Sistematika elaborasaun
Perfil de Distrito sei elabora tuir nia sistematika
hanesan iha kraik :
Kapitulo I : Introdução
Antecedencia
Objectivo no Alvo/target
Sistematika elaborasaun
Kapitulo II : Historia no simbolo Distrito
Origem no estabelecimento
Simbolo no Mapa Distrito
Kapitulo III : Situasaun geral
Lokalisasaun no limites
Situasaun geografika (klima, temperatura, estasaun tempo,
tipo no
funsaun solo, topopgrafia, relevos)
Divisaun Administrativa
Demografia
Kapitulo IV : Sektor Social
Saude
Edukasaun
Seguransa Social Alimentasaun, terceira idade, veetranos
no antigos
combatentes)
Kapitulo V : Sektor ekonomia
Industria
Comercio e coperativa
Instituisaun empresarias/firmas
Instituisaun publicas/empresas publicas
Kapitulo VI : Desenvolvimento Infraestrutura
Habitasaun
Turismo
Trasporte e estradas
Kapitulo VII : Rekursus Naturais
Agrikultura
Florestas
Agropecuario
Terras e propriedades
Rekursus minerais
Potencias a explorar no futuro
Kapitulo VIII : Sektor Politica, Judiciario e
Seguransan/defesa
Organisasaun politica
Seguransa interna
Sistema judiciario
Kapitulo II
Historia, no Simbolo Distrito
2.1. Historia
2.1.1. Etimologia e Origem do Distrito
Lia fuan Ermera nia origem mai husi lia fuan mambae
nebe komposto husi
liafuan rua : Er + mera, baseia
ba historia iha tempo beiala sira haktuir katak
desde tempo uluk gerasaun Ermera mai husi Foho 3
maka hanesan Kailitlau,
Lalimlau no Hituria , Naran Ermera mai husi Be’e
matan ida iha foho 3 nia
hun no be’e ne’e mean hanesan ran iha fatin sagrado
ho naran Asnapai (Huitasu)
husi lalaok Historia ne’e grasaun husi Foho 3 ne’e
ho Liurai Dom Berlequi hodi
Forma Autoridade tradicional iha fatin hanaran
Hatmautei .
2.1.2. Formasaun no estabelecimento hanesan distrito
1. Antes Portugues sira estabelece/introduz sira nia
autoridade iha rai Ermera , iha rai
ne’e iha ona autoridade tardicional nebe ukun hatur/ fahe
ba reino ka regulado nebe
“liurai” maka autoridade maximo tau ukun ba nia reino
sira. Liurai iha parte foho,iha
rai sira nebe koalia tetun terik, liurai iha titulo bolu
Usi/ ho lian potugues dehan
Dom; Embora liurai
maka autoridade maximo mas nia la exerce autoridade comun ba
Distrito Ermera
laran tomak maibe iha distrito ne’e rasik komposto husi Liurai/
reino barak nebe
ida‐idak ukun iha ida idak nia area no estabelece balisa ba malu
sem halo
intervensaun ba ida‐idak nia juridiksaun hanesan liurai/reino Ermera, Atsabe,
Obulo, Baboi,
Leimean, deribate, no reino Mauhubo , sira idak‐idak independente,
sira
subordina/submete directamente ba imperio Belos iha Wehali, parte
ocidente;
2. Depois quando Governo portugues introduz sira nia
autoridade/ukun , liu husi Governador
Antonio Coelho Guerreiro, iha tinan 1698,
komeça halo intervensaun ba autoridade tradicional sira
iha Timor inklui iha rai
manatuto , sira halo mudança ba Autoridade tardicional
hirak ne’e, liu hus carta patente
fo atribuição de titulos hanesan Dom, divisas hanesan
Brigadeiro, Koronel,
Tenente – Koronel, Maijor, Tenente ba liurai sira konforme
kompetencia ka kbit nebe
liurai sira iha, ida ne’e akontece quando Timor faz parte
hanesan Administação Régia
do Estado de India Portuguesa 1;
3. Depois iha loron
20 de Abril 1859, liu husi Governador Afonso de Castro estabelece/
cria 11 Distritos,
Ermera submete ba distrito Atasabe ho nia sede iha Cailaco nebe
komposto husi reino
deribate, laemean mahubo no cailaco , Ermera rssik submete ba
Distrito Bui‐bau ho
nia sede iha maubara nebe komposto husi reino Ermera, maubara
no Liquiça 2;
4. Iha tinan 1908, liu husi Governador Celestino da Silva,
Ermera sai fali hanesan comando
militar ho nia sede iha Hatolia 3 ;
Perfil Distritu Ermera 2012 3
Perfil Distritu Ermera 2012 4
5. Liu tiha segunda Guerra mundial , Governador Oscar Ruas
muda Comando militar ne’e
trans forma fali ba Circuscrição Civil nebe komosto husi
posto administartivo civil Ermera
vila, Atsabe, bazartete, Hatolia, Lete‐Foho, Liquiça 4;
6. Liu husi “Boletin Oficial Timor” No. 52, data 13
Desembro 1974 Eremra trasforma sai
hanesan Administracao do Concelho ho nia posto
admnistrativo Emera vila, Atsabe,
Hatolia, Lete‐Foho; Railaco 5;
7. Iha tempo okupasaun Indonesia, Ermera mantem hanesan
distritos ,
8. Iha tempo independencia, Ermera mantem hanesan Distritu
no subdistrito 5
Kapitulo III
Situasaun Geral
3.1. Lokalisasaun e Fronteiras
3.1.1. Lokalisasaun geografika
Distrito Ermera (lian‐portugés: Ermera ) situada iha parte
tasi mane Timór Lorosa'e nian, em
termos geografiko e Administrativamente halo fronteira ho
:
1. Husi parte leste Ermera baliza ho Distritu Aileu no
Ainaro
2. Husi parte norte Ermera baliza ho Distritu Liquica,
3. Husi parte sul Ermera baliza ho Covalima
4. Husi fali parte Oeste Ermera baliza ho Distritu
Bobonaro
3.2. Situasaun Klimatika
Jeralmente, klima iha Distritu Ermera hanesan ho maioria
parte seluk iha Timor Leste. Klima iha
Ermera fahe ba estasaun rua: estasaun bai‐loron no
estasaun udan. Estasaun bai‐loron hahu husi
fulan Jullu to’o Setembru. Rejistu iha presipitasaun
hatudu katak temperatura aas liu Outobru
27.350 C iha minimu iha Setembro 14.710 C. Estasaun udan
hahu husi Novembru to’o Juñu. Maibe ho
kondisaun “Mudansa Klimatika” nebe akontese iha tinan
balun ikus ikus ne’e defisil atu halo
predisaun. Iha territoriu laran tomak akontese bai‐loron
naruk liu duke tempu udan. Exemplu iha
tinan 2012 bai‐loron hahu kedas iha fulan Maiu no udan
monu rai iha fulan Dezembru.
Mudansa klimatika afeta maka’as iha Distritu Ermera. Iha
tempu bai‐loro naruk, rai manas liu – liu
iha area kostal nebe afeta ba perservasaun be’e menus, rai
maran no tempu udan akontese
inundasaun. Erosaun iha Distritu Ermera klasifika aas
teb‐tebes.
Klima iha area foho no foho lolon sira jeralmente fresku
enquanto area kostal manas. Kondisaun
klima hanesan ida ne’e impaktu maka’as ba vegitasaun sira.
Produsaun aneka vegitasaun akontese
iha foho no foho lolon sira nebe iha klima fresku serake
iha parte area kostal manas.
3.3. Divisaun Administrativa no Estrutura Organika
Distrital
3.3.1 Divisaun Admnistrativa
Iha Timor Leste, Divisaun administrative, sei halo tuir
sistema divisaun admnistrativa portuguesa
nian tamba iha momento neba timor leste sei hanesan
provincia ultramarinha portuguesa nebe
nia divisaun administrativa to’o iha tinan 1974 fahe ba
Camara Municipal 1, Administrasaun Concelhos
13, Posto Administrativo 64, 408 Sucos no 1772 povoações,
nune’e mos quando iha tempo
okupasaun Indonesia, la halo mudansa ba divisuan
administrativo nebe iha ne’e maibe Governo
Indonesia adopta divisaun admnistrativo portuguesa nian
sem halo alterasaun signifikativo tamba
Timor leste sai hanesan vigesima setima (27o) provincia
Indonesia nian ho nia divisaun administrative
to’o iha tinan 1999 fahe ba “Kotamadia 1, 13 kabupaten, 62
Kecamatan no 442 Desa”. Depois
quando Timor leste restaura independencia iha 20 de Maio
de 2002, lahalo alterasaun ba divisaun
administrativo anterior maibe Timor Leste mos adopta ka
mantem “Status quo” ba divisaun administrative
existente ne’e tamba lei kona ba poder local, lei eleição
municipal no lei divisaun administrative
sei iha processo nia laran . Tamba ne’e por enquanto
divisaun administrativo to’o presente
data fahe ba 13 Distritsos, 65 subdistritos , 442 sucos no
2225 Aldeias hodi hein pakote de lei nebe
regula sobre Governo/Poder lokal aprova ona iha Parlamento
maka
Perfil Distritu Ermera 2012
8
sei halo reajustamento ba divisaun admnistrativo ne’e
konforme kondisaun no kriterio
nebe estabelece iha lei ba divisaun Admnistrativo;
Tuir decreto do Governo nebe regula kona ba estatuto
organiko Ministerio nian, Distrito
sai hanesan parte ida husi Ministerio da Administrasaun
Estatal , nebe em termos de
estrutura e administrativamente suboordina ba DNAL ho nia
estrutura fahe ba Distrito,
Subdistrito no Sucos konforme diploma ministerial
no.24/2011 nebe regula kona ba Administrasaun
Distrito, Enquanto Sucos la faz parte iha estrutura
administrasaun distrito
tamba Suco regula tuir Lei no. 3/2009 nebe no tuir lei
ne’e Suco ho nia estrutura konsidera
hanesan lideransa komunitario nebe eleito directamente
husi comunidade;
Hare ba divisaun admnistrativa em geral iha Timor Leste
maka iha Distrito Ermera administrativamente
fahe ka composto husi Subdistrito 5, Sucos 35 no Aldeia
234 hanesan iha
tabela tuir mai :
Tabela tuir mai hatudu deskrisaun konaba dadus
administrativu báziku iha Distritu Ermera
Tabela 1: Dadus administrative baziku
3.3.2. Estrutura Organika Distrital
Baseia ba Diploma Ministeral no. 24/2011/MAEOT nebe regula
kona organika Administrasaun
Distrito difini katak Admnistrasaun distrito hanesan
servisu deskonsentrado Governo
nian iha nivel distrito nebe responsavel ba execusaun
politica estabelecido no halo
koordensaun no apoio aktividades ba servisus nebe existe
iha distrito no em particular ba
liu politika desenvolvimento local em termos de politica
de descentralisasaun nebe tuir lei
difini;
Tuir decreto‐lei no 27/2008 nebe regula kona ba cargos de
direksaun e chefia, cargo hanesan
Admnistrador Distrito la menciona no klasifika iha lei
ne’e ho nune’e Ministerio da
Administrasaun Estatal hasai diploma Ministerial para halo
equiparasaun salarial ba cargo
Administardor distrito;
Ho nune’e integra iha estrutura organika distrito Ermera
no equiparsaun salarial maka
hanesan tabela tuir mai :
Subdistritu Total Suco Total Aldeia
Letefoho 8 67
Railaco 9 29
Ermera 10 61
Atsabe 12 58
Hatolia 13 60
Total 52 275
Perfil Distritu Ermera 2012
3.4. Demografi
3.4.1. Populasaun tuir sexo, sexo ratio, area,
densidade no uma kain
Tuir sensus populasaun 2010, Distritu Ermera iha total
populasaun hamutuk 117,064 habitantes.
Husi total populasaun ne’e feto barak liu duke mane, mane
ho total 50,099 habitantes no feto ho total
57,965 habitantes. Dadus populasaun no sensus uma kain
2010 hatudu katak total uma kain Distritu
Ermera hamutuk 19,280.
Tabela 2 : Total populasaun Distritu Ermera tuir idade
Fontes: Sensu Populasaun no Uma‐Kain 2010
9
ASD Railaco
ASD Ermera
ASD Atsabe
Administrador Distrito
Adj. Administrador
ASD Letefoho
M. Infrestutura
M. Agricultura
M. Saude
M. Justiça
M. Defesa
M. Educação
M.Eko.Desenvolve
M. Finanças
MSS
Financas DDO OSE ORH ASS
ASD Hatolia
Perfil Distritu Ermera 2012
Subdistritu Total
Grupu Idade
0‐4 5‐9 10‐14 15‐19 20‐64 65+
Railaco 10,384 1,576 1,436
1,503 1,265 4,267 337
Ermera 33,530 5,106 5,084
4,903 4,129 13,183 1,125
Letefoho 20,887 2,891 2,938
3,199 2,411 8,712 736
Atsabe 17,264 2,639 2,590
2,337 1,690 6,970 1,038
Hatolia 34,999 5,842 5,376
5,239 3,570 13,763 1,209
Total 117,064 18,054 17,424
17,181 13,065 46,895 4,445
Estrutura Organika Distrito Ermera
10
Wainhira halo deskrisaun detallus konaba grupu populasaun,
dadus husi sensu populasaun no uma
kain 2010 haktuir katak grupu populasaun iha Distritu
Ermera tuir idade maka hanesan Tabela tuir
mai ne’e:
Tabela 3. Populasaun grupu idade tinan lima tuir seksu no
sex Rasio bazea ba Sensu Populasaun no
Umakain 2010 iha Distrito Ermera
Fontes : Sensu Populasaun no Umakain Timor‐Leste Tinan 2010
Husi dadus nebe iha, identifika mos indikador konaba grupu
populasaun produktivus no grupu dependentes.
Tuir klasifikasaun Timor Leste hatudu katak grupu idade
husi tinan 0 to’o 14 klasifika ba
grupu dependentes inklui mos grupu ho idade 60+. Ho baze
ida ne’e maka grupu populasaun dependentes
iha Distritu Ermera hamutuk ema 60,612 no klasifikadu
nudar grupu produktivus maka
hamutuk ema 56,452.
Grafiku 1 : Distribuisaun Populasaun tuir
Subdistrito iha Distrito Ermera
Distribuisaun populasaun tuir Subdistrito
iha Distritu Ermera husi dadus populasaun
no uma kain 2010 hatudu diferente husi
porsentajen (%) nebe makas entre subdistrito
ida ba subdistrito seluk. Tuir dadus
nebe konsege justifika hatudu katak subdistrito
Hatolia 30%, Subdistritu Ermera iha
porsentazen 28% Subdistrito Letefoho
18%, Subdistrito Atsabe 15% no Subdistrito
Railaco 9% husi total populasaun iha Distrito
Ermera. Dadus populasaun sensus
2010 hatudu katak porsentajen populasaun
109.284 (93.4%) Distritu Ermera barak liu
hela iha area rural. Populasaun nebe hela
iha area rurais total hamutuk 7,780 (6.6%)
Dadus detallus konaba porsentajen ba distribuisaun
populasaun tuir subdistrito iha Distritu Ermera hanesan
apresenta iha Grafiku leten.
Aleinde Distribuisaun populasaun tuir porsentajen, hanesan
apresenta iha grafika iha leten, Tabela
tuir mai hatudu mos komparasaun distribuisaun populasaun
entre feto, mane no Sex Rasio tuir
suco iha Distrito Ermera tinan 2010 .
Tabela 5 : Populasaun tuir Seksu no Seksu Rasio tuir Suco
Perfil Distritu Ermera 2012
Railaco
9%
Ermera
28%
Letefoho
18%
Atsabe
15%
Hatolia
30%
Distribuisaun Populasaun
tuir Subdistrito iha Distrito Ermera
ERMERA 117,064 59,099 57,965 101.96
RAILACO 10,384 5,347 5,037 106.15
Lihu 1,523 786 737 106.65
Matata 1,265 663 602 110.13
Tocoluli 1,210 633 577 109.71
Fatuquero 1,908 974 934 104.28
Railaco Craic 1,169 610 559 109.12
Railaco Leten 1,249 628 621 101.13
Samalete 1,240 644 596 108.05
Deleco 338 165 173 95.38
Taraço 482 244 238 102.52
ERMERA 33,530 17,013 16,517 103.00
Poetete 7,743 3,838 3,905 98.28
Ponilala 3,198 1,627 1,571 103.56
Talimoro 1,483 761 722 105.40
Mirtutu 3,140 1,604 1,536 104.43
Le guime a 1,057 506 551 91.83
Humboe 2,023 1,038 985 105.38
Riheu 6,297 3,312 2,985 110.95
La ua la 2,612 1,336 1,276 104.70
Raimerhei 2,766 1,373 1,393 98.56
Estado 3,211 1,618 1,593 101.57
LE TE FOHO 20,887 10,622 10,265 103.48
Ducura i 4,662 2,410 2,252 107.02
Ha upu 4,488 2,266 2,222 101.98
La ua na 2,498 1,220 1,278 95.46
Ca tra i‐Craic 1,756 915 841 108.80
Ca tra i Le ten 2,302 1,184 1,118 105.90
Goulolo 1,780 909 871 104.36
Eraulo 1,647 848 799 106.13
Ha tuga u 1,754 870 884 98.42
Seksu
District, Total Ratio
Sub distritu, Suco Male Female
Seksu
ATSABE 17,264 8,499 8,765 96.97
Paramin 1,494 738 756 97.62
Atara 2,411 1,172 1,239 94.59
Baboi Craic 1,741 885 856 103.39
Obulo 1,763 845 918 92.05
Lasaun 1,055 510 545 93.58
Batumanu 981 514 467 110.06
Tiarlelo 448 220 228 96.49
Laubono 1,277 618 659 93.78
Atadame/Mala 1,439 715 724 98.76
Leimea Leten 1,978 948 1,030 92.04
Laclo 1,627 812 815 99.63
Beboi Leten 1,050 522 528 98.86
HATOLIA 34,999 17,618 17,381 101.36
Lemia Sorimba 602 296 306 96.73
Coliate‐Leotelo 4,222 2,189 2,033 107.67
Asulau 1,825 903 922 97.94
Ailelo 1,379 684 695 98.42
Leimeacraic 1,165 617 548 112.59
Samara 627 332 295 112.54
Manusae 4,297 2,136 2,161 98.84
Hatolia 3,544 1,802 1,742 103.44
Urahou 3,456 1,759 1,697 103.65
Mau‐Ubu 3,088 1,477 1,611 91.68
Lissapat 3,017 1,489 1,528 97.45
Fatubolu 3,600 1,813 1,787 101.45
Fatuessi 4,177 2,121 2,056 103.16
District,
Subdistritu, Suco Total
Seksu
Seksu
Male Female Ratio
Fontes : Sensus Populasaun no Umakain tinan 2010
12
Desparisaun populasaun tuir area nia luan iha Distritu
Ermera hatudu diferensia entre Suku ida ba
Suku seluk, Sub Distritu ida ba Sub Distritu seluk.
Desparisaun populasaun iha Sub Distritu Atsabe ho
total area 167.9 Km2 densidade populasaun hamutuk 102.8 per
km2 ; Sub Distritu Ermera ho nia total
area 93.7 Km2 densidade populasaun hamutuk 357.9 per Km2;
Sub Distritu Hatolia Vila ho total area
274.4 Km2 nia densidade populasaun hamutuk 127.5 per Km2;
Sub Distritu Letefoho ho total area
129.1 Km2 nia densidade populasaun hamutuk 161.8 per Km2
no Sub Distritu Railaco ho total area
105.7 Km2 nia densidade populasaun hamutuk 98.2 per Km2.
Mapa 1 : Desparisaun populasaun por kada square km
Fontes: Sensus Populasaun no sensus Uma Kain TLs, 2010
1. Baliza (Rai Ketan) Sub‐Distrito Railaco
Sub‐Distrito ne’e baliza ho Distrito Aileu no Liquica
2. Baliza (Rai Ketan) Sub‐Distrito Ermera
Sub‐Distrito ne’e baliza ho Distrito Aileu
3. Baliza (Rai Ketan) Sub‐Distrito Letefoho
Sub‐Distrito ne’e baliza ho Distrito Aileu no Ainaro.
4. Baliza (Rai Ketan) Sub‐Distrito Atsabe
Sub‐Distrito ne’e baliza ho Distrito Covalima no Ainaro
5. Baliza (Rai Ketan) Sub‐Distrito Hatolia
Sub‐Distrito ne’e baliza ho Distrito Bobonaro.
Perfil Distritu Ermera 2012
3.5. Kapital Sosial
3.5.1 Lian
Maioria populasaun Distritu Ermera koalia lian Tetum
(nudar lian nasional), lian Mambae, Kemak
hanesan lian lokal. Portugues mos uza iha Ermera hanesan
lian ofisial maibe so husi lideransa sira ho
idosu sira nebe eskola iha tempu Portugues nia ukun. Tuir
Sensu 2010 populasaun tinan 15 ba leten
nebe koalia, hakerek no komprende iha lian Portuguese
17.1%, koalia, hakerek no kompriende iha
lian tetum 38.0%, koalia, hakerek no komprende lian
Indonezia 23.9% no koalia, hakerek no komprende
iha lian Ingles 8.4% husi dadus ne’e ita bele hare katak
populasaun iha distritu Ermera maioria
sei uza lingua Indonezia ba aktividade lor‐loron
Informasaun kompeletu hare tabela tuir mai
ne’e :
Tabela 6 : Poporsaun populasaun tinan 15 ba leten nebe
hatene Hakerek koalia no kompriende
Fontes : Sensus Populasaun no Uma Kain Timor‐Leste 2010
3.5.2 Relijiaun
Dadus konaba relijiaun hatudu katak maioria
populasaun iha Distritu Ermera nudar ema katolika.
Husi Sensu 2010 hatudu katak populasaun
distritu Ermera 98.3% Katolika, Maske nune faktus
hatudu mos katak iha Ermera existe mos relijiaun
seluk maka hanesan Protestante, Islam,
Budha no Hindu grupu populasaun husi relijiaun
tolu ne’e sai nudar grupu minoria menus husi 1%.
Informasaun kompletu bele hare iha tabela tuir
mai ne’e :
Table 7. Religiao tuir sexo iha Distrito Ermera
Fontes : Sensus Populasaun no Uma Kain Timor‐Leste 2010
13
Perfil Distritu Ermera 2012
Subdistritu Railaco Ermera Letefoho Atsabe Hatolia
Vila Total
Lingua Bahasa Indonesia 35.3 36.0 19.6 16.2 15.0 23.9
Lingua Ingles 12.4 13.7 6.9 5.3 4.5 8.4
Lingua Portugues 23.1 24.4 15.3 10.0 12.7 17.1
Lingua Tetun 55.3 49.7 34.6 24.0 30.6 38.0
Relijiaun Total Seksu
Mane Feto
Total 116,937 59,004 57,933
Catholic 114,927 57,926 57,001
Protestant/Evangelical 823 436 387
Islam 56 31 25
Buddist 36 15 21
Hindu 7 6 1
Traditional 1,088 590 498
KAPITULO IV
SEKTOR SOSIAL E KULTURAL
4.1 Seitor Saude
Saúde di'ak, esensial ba kualidade moris. Governo sei
garante katak timoroan hotu bele hetan asesu
ba kuidadus saúde, alimentus nutritivus, bé mós no
saneamentu nebé di'ak.
Husi maior parte famílias Timor, kontactu dahuluk ho
sistema saúde, liu‐husi servisus ba kuidadus
saúde primárius nebé, estrutura iha Centros Saúde
Distritais fornese hela ba populasaun, inklui husi
Klínikas Móveis, Postos Saúde ho Sentrus Saúde
Komunitárius. Actividades ho baze iha komunidades,
hanesan Servisus Integrados ba Saúde Komunitária (SISCa),
sei bá to'o aldeias, no mós servisus
móveis nebé hala'o iha fatin seluk‐tán, hanesan eskolas,
merkadus no áreas remotas.
Iha tinan lima oin mai, Governo sei garante katak sukus ho
populasaun husi ema 1.500 to'o 2.000,
nebé hela iha áreas remotas liu, sei hetan atendimentu
husi Postos Saúde no, atu atende populasoens
hirak né, sira sei lori pakote servisus bot ida nebé
inklui servisus kurativus bázikus, programas vasinasaun,
kuidadus saúde materna no infantil, programas nutrisaun,
akompanhamentu ba tuberkuloze,
kuidadus saúde mental, promosaun ba saúde no edukasaun
kona‐ba saúde.
Ami sei hahú kumpre kompromissu ida né, atu garante katak,
iha aldeias nebé ema la'o lori oras ida
resin atu to'o iha Posto Saúde, sei iha parteira formada
ida husi Ministério Saúde. Parteiras sira né sei
simu estojus saúde, meios transporte ho insentivus no,
tuir kontratu, sira tenki hela iha aldeias, durante
pelo menos tinan tolu.
Tuir Planu Estratéjiku Sector Saúde nian, ba 2011‐2030,
iha médio ho longo prazo, sei buka dezenvolve
rekursus humanus nebé presiza, atu nuné Sukus sira, ho
2.000 habitantes ba leten, bele hetan
ona médiku ida, enfermeiros rua, parteiras rua, tékniku
laboratório ida ho tékniku Farmásia ida.
Enkuantu seidauk konsegue hetan númerus mínimus
nesesárius, hanesan temi né, sei implementa, ho
regularidade, programa SISCa iha Sukus hotu‐hotu.
Suku sira ho populasaun entre 1,500 ho 2,000 ne’ebé
lokaliza iha area remota sira sei hetan servisu
saude husi postu saude sira ne’ebé sei presta pakote
serbisu ne’ebé komprensivel.
Populasaun Timor Leste saudavel maka nasaun Timor Leste
mos sei saudavel. Saude nu’udar setor
importante ida ba ema nia moris. Tamba nee Governu nia
politika liu husi Ministeriu de Saude esforsu
atu estabelese programa saude oi‐oin atu bele antesipa,
minimiza mortalidade husi moras oi‐oin nebe
mak povu ida nee enfrenta iha sira nia moris lor‐loron.
Oras ne’e distrito Ermera estabelese ona fasilidade
saude oi‐oin atu bele proteje povu ida nee hodi bele moris
iha saudavel no prosperu.
Atu bele garante objetivu misaun ida nee, Ministerio de
Saude hala’o deskonsentrasaun funsaun liu
husi nivel servisu distrital, sub‐distrital no komunitaria
liu‐liu ba servisu kuidadu saude
primaria.
Perfil Distritu Ermera 2012
15
4.1.1 Servisu Kuidadu saude primaria
Meta operasional ba Prestasaun Servisu de Saude
maka atu fornese kuidadu saude ho kualidade ba
komunidade Timor Leste. Servisu kuidadus saude
primaria no nia fasilidade implementa iha komunidade
hahu husi SISCA iha suku sira, postu saude
iha suku no sentru saude iha Sub‐Distritu sira. Iha
nivel distritu sei iha poliklinika ka ospital Distritu
no mos ospital rejional.
4.1.2 Sentru Saude Distritu de Ermera
Ospital Distritu de Ermera iha Servisu profesionais
saude hamutuk ema nain 32 iha tinan
2012 ho nia espesialidade mak hanesan tuir mai
ne’e : mediku 11 ; infermeirus hamutuk 44;
parteiras 21, Sentru Saude Distrito Ermera iha
fasilidade mak hanesan, sala emerjensia, sala konsulta
jeral, fatin simu aimoruk, sentru de internamentu,
sentru de maternidade., fatin observa aimoruk,
fatin lojistiku, ambulansia no laboratoriu.
Iha mos dapur kompletu ho instalasaun bee no
eletresidade. Hahan ba ema internamentu prepara
husi chatrin nebe hetan kontratu husi MdS.
4.1.3 Rekursu Umanu Saude Distritu
Dadus hatudu katak rekursu umanu setor saude
Distrito Ermera Centru da Saude : Medicos Nacionais
: 6 Internasional : 5 Empremeiro 44
Parteira 21. (Relatoru Estatistica Saude Periudu
Janeiro‐Dezembru 2012)
4.1.4 Sentru de Saude Komunitaria
Sentru de Saude nu’udar unidade prestasaun servisu iha
servisu distrital saude nia okos ne’ebe responsabiliza
ba implementasaun Pakote Servisu Baziku iha Sub‐Distritu
ida‐idak ka iha area kobertura
ida.
Atu bele garante servisu kuidadu de saude iha Distritu
Ermera, estabelese ona sentro saude iha Sub–
Distritu 5 (lima) mak hanesan, Subdistrito Railaco,
Subdistrito Ermera, Subdistrito Letefohoe, Subdistrito
Atsabe no Subdistrito Hatolia Vila
Fasilidade de Saude no SISCa iha Distrito Ermera tinan
2012 mak hanesan Centru Saude 6; Postu
Saude hamutuk 18; Aktivo 15 la aktivu 3; SISCa hamutuk 52
aktivo hotu, no klinika pribado 8 aktivo
iha tinan 2012. (Relatorio Estatistica Saude Periudu Janeiro‐dezembru 2012)
Perfil Distritu Ermera 2012
Figura 7 : Sentru Saude Distritu de Ermera
16
Tabela 8 : Data mortalidade labarik
Grafiku 2 : Grafika Mostalidade
Fontes : Peskiza Demográfiku no Saúde 2009‐10
Bazea dadus Survey Saude Demograpia Timor‐Leste tinan
2009‐10 hatudu variasaun iha mortalidade
labarik tinan 5 mai kraik katak Baucau maka kiik (42 mate
husi 1,000 labrik nebe moris) labarik
menus tinan 5 mai kraik nebe mortalidade as iha distrito
Ermera (102 mate husi 1000 labarik nebe
moris no distrito Ainaro) mostalidade labarik tinan 5 mai
krak iha Distrito Ermera . Husi parte seluk
ita hare husi fertilidade nebe iha hatudu katak iha distrito
Ermera total fertilidade nebe tuir survei
saude demografia iha Distrito Ermera ho total fertilidade
6.6 nebe as se ita kompara ho Distrito
Bobonaro, Manufahi, Viqueque, Aileu, Manatuto, Liquiça,
Baucau, Dili no Covalima
4.3 Seitor Edukasaun
4.3.1 Edukasaun Formal
Edukasaun nu’udar save ba dezenvolvimentu. Atu
dezenvolvimentu bele la’o ho diak depende ba
matenek na’in sira ka rekursu umanu. Distritu Ermera
existe ona eskola husi nivel Pre‐eskolar, Eskola
Basika, Eskola Sekundariu kompleta ho nia infrastrutura no
profesores ne’ebe estabelese iha sub distritu
5 iha distritu Ermera. Aleinde eskola publiku, iha mos
eskola privadas ne’ebe harii husi parte
Igreja Katolika no organizasaun seluk.
4.3.2 Ensinu Pre‐eskolar
“Pelu‐menus
sorin‐baluk husi labarik Timor‐oan sira, feto ho mane sira hanesan deit, ho
idade entre
tolu to’o lima sei rejista no hetan edukasaun pre‐eskolar
ne’ebé ho kualidade”. Bazeia ba dadus
Sensus 2010 hatudu katak iha ona labarik maka rejistu ona
iha Pre‐eskola iha Distritu Ermera 7.3%
husi total populasaun tinan 3‐5, hanesan ita hare tuir
Sub‐distritu Railaco rejistu ona labarik 7.3%,
Sub‐distrito Ermera rejistu ona labarik 8.4%, Sub‐Distrito
Letefoho rejistu ona labarik 9.6%, Subdistrito
Atsabe rejistu ona labarik 8.2% no Sub‐distrito Hatolia
rejistu ona labarik 6.0% nebe regista
iha pre‐eskolar. Tuir grafiku iha kraik ne’e esplika tuir
seksu iha distritu Ermera ;
18
4.3.3 Eskola Basiku
Governu sei kontinua harí sistema ensinu báziku ida ke
forte, nebé fó asesu universal no ho garantia
katak labarik sira bele konklue (ka remata) ensinu
báziku ida ho kualidade.
Iha tinan 5 oin mai, Governu sei buka garante:
Matríkula iha 1.º ano ensinu báziku, tuir idade nebé lós,
ba labarik sira hotu
Hamenus abandonu eskolar, nebé actualmente besik 70%, no
remata ensinu báziku, tuir tempu
nebé previstu, né katak, labarik sira sei hetan hotu
graduasaun ho tinan 9 eskolaridade ‐ (ohin
loron, labarik sira presiza, em média, tinan 11.2, atu
remata sexto ano eskolaridade)
Introduz rekomendasoens kona‐ba 'Polítika Ensinu
Multilingue, nebé bazeia ba Línguas Maternas
iha Timor‐Leste', atu bele hetan kompetênsias mínimas
kona‐ba literasia no numerasia, iha
kazus nebé lian sai hanesan barreira ida, ba aprendizajem
no ba susesu eskolar, hodi nuné dezenvolve
partisipasaun aktiva husi alunos, enkuantu sira hala'o
tranzisaun sistemátika ba aprendizajem
lian ofisiais.
Melhoria radikal, iha kualidade sistema ensinu, inklui
hadi'a formasaun ba professores no recur
sus humanus seluk
Provizaun edifísius no instalasoens eskolares, nebé
nesesários, no infraestruturas sira né tenki
proporsionais ba krescimentu populasional labarik
sira‐nian ho idade eskolar
Dezenvolve no implementa kurríkulu eskolar, nebé modernu
no iha area pedegojia tenki adekuadu
ho ita nia realidade
Fornese, ba professores no alunos sira, materiais ho
kualidade, kona‐ba ensinu no aprendizajem
Dezenvolve sistema foun no descentralizadu ida, ba jestaun
eskolar, nebé bele garante atu fó ka
hato'o edukasaun ho kualidade, ke efisiente, asesível no
sustentável. Abordajem foun ida ne'e, sei
inklui: aspektus administrativus, finanseirus, akadémikus,
lojístikus ho rekursus humanus, nuné
mos fó dalan ba professores, inan‐aman ho alunos bele mós
envolvidu iha sistema né.
Iha grafiku tuir mai ne’e hatu mos mai ita kona ba
estudante ensino bazico nebe registo iha distrito
Ermera iha tinan 2012
4.3.4 Ensinu Sekundariu
Governu sei garante katak, alunus
sira‐hotu nebé konklue ensinu
báziku, iha asesu ba ensinu sekundáriu.
Ba ida né, presiza aumenta
asesu ba ensinu sekundáriu,
presiza prepara tan infraestruturas
adequadas, presiza professores
kualifikadus iha escolas
sekundárias, presiza kurríkulus
adekuadus, hodi responde ba nesesidades
dezenvolvimentu país nian.
Ho nuné, mak bele garante, ba sira,
asesu fásil ona ba merkadu‐de‐trabalhu no mós bele motiva
sira, atu kontinua estudus superiores.
Ensinu sekundáriu, iha Timor‐Leste, fahe ba eskolas
sekundárias jerais no eskolas sekundárias técnikas.
Ensinu sekundáriu jeral, mak prepara alunos sira atu kontinua
ba ensinu superior, enkuantu ke
ensinu sekundáriu tékniku sei prepara alunos sira, atu
tama iha merkadu‐de‐trabalho, maibé permite
mós asesu ba ensinu superior técniku ho ensinu
universitáriu mós.
Atu alkansa metas hirak ne, Governo sei:
Aumenta maka'as kapasidade eskolas sekundárias, atu
absorve (ka simu) número alunos nebé sei
boot liu, nebé mai husi sira nebé konklui ona ensinu
báziku, no mós sei alarga actual sistema ensinu
sekundáriu iha país tomak, liu‐liu iha áreas remotas no
rejionais
Implementa programa infra‐estruturas nian, atu konstrói
eskolas modernas, nebé bele simu no
hanorin número barak liu, husi alunos nebé atu tama ba
ensinu sekundáriu. No mós atu hahú, iha
rejioens balun, programa kona‐ba Centros Técnicos de
Excelência, iha áreas ekonomia, agrikultura
no enjenharia, nuné mós ba kursus, nebé relasionadus ho
sectores servisus, turismo no hotelaria
Dezenvolve kurríkulu foun ida ba ensinu sekundáriu, nebé
bele fó kualifikasoens no konhesimentus,
atu responde ba nesesidades alunus sira nian no ba
nesesidades merkado‐de‐trabalho, hodi
haré mós ba sá‐ida mak ita presiza atu dezenvolve ita nia
nação, inklui promosaun ba kualifikasoens
kriativas, kbit ba komunikasaun no pensamento ( ka hanoin) nebé
krítiku
Dezenvolve kurríkulu foun ida ba ensinu sekundáriu
técniku, hodi atende ba nesesidades merkado‐
de‐trabalho, ho focus iha áreas agrikultura, indústria,
mekânika, electrónika no servisus seluk,
nebé orientados ba jestaun emprezarial no turismo
Hadi'a kualidade de ensino, ho rekisitus nebé abranjentes,
kona ba formasaun no kualifikasaun
dosentes sira nian.
Iha Distritu Ermera iha eskola Sekundariu publika no
eskola Secundaria Privada ida ne’ebe konsentra
iha kapital Distrito Ermera iha eskola secundaria geral
hamutuk 4 no eskola tekniku 2. Total estudante
husi eskola refere Anu Letivu 2012, hamutuk 2,618 ho
deskrisaun katak feto 1,227 no mane
1,391 Total profesores hamutuk 65 (mane 45 feto 20). Fontes : MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO, Departamento
SIGE/EMIS
19
Perfil Distritu Ermera 2012
Figura 8 : Eskola Secundaria Nino Conis Santana
Ermera
20
.
4.3.5 Kursu Equivalensia
Governu konsidera katak abut husi esforsu tomak ba
eradikasaun pobreza maka analfabetizasaun.
Dadus sensu populasaun no uma kain 2010 hatudu katak
numeru ema nebe la hatene lee no hakerek
iha Distritu Ermera aas. Numeru analfabetus no
alfabetizadus iha Distrito Ermera; analfabetus total
ema 50,792 (51.4%) husi populasaun tinan 5 ba leten no
numeru alfabetizadus total ema 40,091
( 48.6%) husi populasaun tinan 5 ba leten. Informasaun
klaru bele hare tabela tuir mai ne’e :
Aileu Ainaro Baucau Bobonaro Covalima Dili Ermera Lautem
Liquiçá Manatuto Manufahi Oecussi Viqueque
Total Estudante Ensino Bazico tuir Distritu iha tinan
2012
Subdistritu
Total Mane Feto
Total Alfabetizadus
Analfabetus
Total Alfabetizadus
Analfabetus
Total Alfabetizadus
Analfabetus
Railaco 8,703 5,649 3,054
4,477 3,048 1,429 4,226 2,601 1,625
Ermera 28,422 16,492 11,930
14,401 8,982 5,419 14,021 7,510 6,511
Letefoho 17,976 8,535 9,441
9,110 4,735 4,375 8,866 3,800 5,066
Atsabe 14,625 5,406 9,219
7,160 2,984 4,176 7,465 2,422 5,043
Hatolia 29,157 12,009 17,148
14,624 6,707 7,917 14,533 5,302 9,231
Total 98,883 48,091 50,792
49,772 26,456 23,316 49,111 21,635 27,476
Grafiku 7 :
22
4.4 Aspeitu Social‐Kultura
Governu sei apoia atu alarga setor turismu komersial, iha
Timor‐Leste. Ita nia kultura tradisional, ita
nia komunidades rurais nia história viva (ka moris loro‐loron nian), ita nia
artezsenatu, múzika ho
dansa, sei proporsiona (ka sei oferese) ba
vizitantes sira, experiênsias nebé sira sei la haluha. Governu
sei apoia alojamentos iha aldeias, iha país tomak nia
laran, hodi promove turismu kultural.
4.4.1 Kultura
Ita nia kultura, mak uluk fó forsa mai ita atu reziste,
hodi alkansa independênsia no, agora, sei ajuda ita, atu
kaer metin ita nia futuru. Governo sei proteje ita nia
identidade nasional, lori enkoraja prezervasaun,
modernizasaun
no divulgasaun ba ita nia kultura, no sei fó
apoio atu promove artes kriativas, iha ita nia dezenvolvimentu
ekonómiku.Hahalok, toman no vida moris
lor‐loron nian iha komunidade nebe buras no konserva
husi jerasaun ba jerasaun konsidera henesan kultura
iha vida moris komunidade Distritu Ermera
Mortel hanesan
produto cultural nebe mak ema uja ba
iha lia fetosan no umane, mortel sei intrega husi fetosan
sira ba iha umane, bainhira umane
sira ba hola fetosan sira nia oan feto
no intrega hotu ona ninian belis,
tuir tradisaun katak fetosan sira sei
intrega mortel talin ida ba iha
umane sira se umane fo hotu ona
belis nebe mak fetosan sira husu.
Belak mos
produto cultura ida
nebe mak dala barak lia nain sira
uja ba iha cerimonia cultura ruma,
iha parte ida belak sai hanesan sasan
acesoris, tamba lia nain sira
sempre tara belak bainhira tuir cerimonia cultura sira
ne'e, nomos belak balu mos sira tau iha ulung.
iha tradisaun iha distrito balu, belak sei uja para hodi
halo halo belis para umane sira bele fo fetosan
sira. nune'e mos belak bele tau iha uma lulik nia laran.
4.4.2 Lisan no Lulik
Uma Adat hanesan Kultura ba Ema Timor Leste
Banhira koalia kultura Timor Leste, ninia baziku
maka
Uma Lisan, ka Uma Lulik, ka Uma Adat. Molok tempu
hahu konta, molok ema hahu moris iha rai Timor
Leste,
Uma Lulik mak sai baze ba kultura. Igreja katolika
mai
ikus. Misionaris Portugal foin lori mai iha tinan
1511.
Simbolu sacral rua nee, Uma Lulik no Igreja, sai ona
baze
ba kultura ema Timor Leste. Simbolu rua nee kesi
hamutuk
ona, sai ona isin ida, abut ida. Susar atu fahe.
Abut
metin ona Iha Imagen ne'e UMA ADAT "SEISURA
MAYOR" nebe lokaliza iha Suco Raimerhei, Aldeia
Raimaran/
Leburema, sub Distrito Ermera.
Perfil Distritu Ermera 2012
Figura 9 : Dansa tradisional Simu bainaka
Figura 10 :Mortel no Belak
Figura 11 :UMA ADAT "SEISURA MAYOR"
23
Extremamente bele dehan katak ho destroisaun bo’ot
1999, Distritu Ermera riku em termus de istoria no
eransa kultural. Tuir Diresaun Terras no Propriedade,
konstrusaun hirak ne’e konsidera iha interese
kultural husi tempu/ era kolonial Portugues.
Klareza katak balun iha dadauk prosesu rehabilitasaun
maibe barak mos seidauk. Tuir mai apresenta
iha figura ida konaba konstrusaun nebe identifika
nudar eransa kultural.
4.4.3 Eransa Kultural
Perfil Distritu Ermera 2012
Fiogura 14 : Destruction of the market
in Gleno; Pancasila monument in
foreground Gleno Ermera
Figura 13 : District Parliament Building
(Dewan Perwakilan Rakyat Daerah) in Gleno,
Ermera, destroyed in September 1999
Figura 12 : The District
Administrator
´s office in Ermera.
24
4.5 Seguransa Social Alimentasaun, terceira idade,
veetranos no antigos combatentes)
4.5.1 Seguransa Alimentar
Governu liu hosi ministeriu agrikultura no peska rekoñese
katak produsaun agrikola iha tinan
2012 tun. Produsaun hare to’o deit tonelada rihun 112, no
batar iha tonelada 130. Kompara
ho tinan uluk 2011 produsaun hare tonelada rihun 120 no
batar tonelada rihun
148.“Iha tinan 2012 kuaze ita hetan 112 mil toneladas ba
hare, batar uluk ita konsege 148
mil mais agora daudaun tun uitoan maibe laos tun liu 130
ital mil. Liuba ne’e produsaun barak
mak monu maka’as liu hanesan ita monu tiha 40 mil iha
tinan 2011 ba 2012. Iha tempu
ne’eba tanba mudansa klimatika,” Tuir nia, produsaun
agrikola iha tinan 2007 to’o mai iha
2009 produsaun ne’e haksoit to’o tonelada rihun 120 agora
daudaun tun fali mai tonelada
rihun 112. Iha tinan ne’e governu kontinua fo apoiu
nafatin ba agrikultor sira. Programa
tane agrikultor ne’e halo ona iha tinan lima liuba. Tanba
ne’e, agora ba oin, governu hakarak
agrikultor mak tenki hamrik rasik. Nia parte mos husu ba
agrikultor sira tenki iha responsavilidade
ba traktor ne’ebe simu ona no mos ba irigasaun ne’ebe halo
ona. Sira tenke esforsu
an halo servisu, atu nune buat ne’ebe agrikultor hetan ba
futuru tenki ba kreditu ona,
katak bisnis ne’e tenki lao ona, koperativa tenki lao para
komesa bisnis ona. (http://
www.jornalbisnistimor.com/en/news/economy/932‐produsaun‐agrikola‐tun‐iha‐2012‐)
Hare husi dadus Estatistica bazea ba Sensu Populasaun no
Umakain 2010 Dadus hatudu mai
ita katak umakain nebe involve an iha Agrikultura hanesan
tabela tuir mai neé iha Distrito
Ermera
Tabela 11 : Distribuisaun Umakain nebe kuda Aihan
Perfil Distritu Ermera 2012
Subdistritu
Umakain
Involve
iha Agri‐
Umakai
n Hare Batar Ai‐
Farina Modo Kafe Nuu
Railaco 1,381 1,632 166 1,325 1,320 1,079 1,249 1,079
Ermera 3,349 5,232 485 2,935 3,170 2,419 3,110 1,349
Letefoho 2,907 3,704 51 2,434 2,389 1,807 2,495 303
Atsabe 2,700 3,056 546 2,629 2,369 1,685 2,062 1,031
Hatolia 5,030 5,656 892 4,640 4,718 3,876 4,464 2,815
Total 15,367 19,280 2,140 13,963 13,966 10,866 13,380
6,577
Figura 15 : Kuda Batar iha subdistritu
Railaco, Distritu Ermera
25
4.5.2 Protesaun ba ferik‐ho Katua sira
Kestaun kona‐ba protesaun ba ema idade sira, ne’e
preokupasaun boot ida hosi Governu, ho hanoin
katak ferik ho katuas sira, tanba buat sira ne’ebé sira
halo iha tempu uluk, sira maka hanesan guardioens
patrimóniu istóriku no kulturál Nasaun nian, sira mós sidaduns
ho direitus no responsabili‐dades,
direitu ba integrasaun, atu hetan rekoñesimentu, respeitu
no protesaun. Bazeia ba prinsípius hirak
ne’e maka Governu propoen atu:
1. Reforsa no estimula solidariedade no insentivus ba
famílias, ho espasus privilejiadus ba
insersaun, relasaun no protesaun ba ferik no katuas sira;
2. Reforsa no apoia organizasoens hirak ne’ebé promove no
dezenvolve atividades ba idozus
sira nia di’ak;
3. Dezenvolve inisiativas komunitárias ba atendimentu ba
ema idade ona liu hosi Sentrus
Komunitárius ne’ebé sei harii iha sukus;
4. Promove edukasaun sívikas no morál, atu muda ou prevene
hahalok ladi’ak ne’ebé iha
sosiedade ema hatudu ba ferik‐katuas sira;
5. Dezenvolve no alarga programas informasaun no
komunikasaun kona‐ba direitus ema idozus
sira nian no papél valiozu sosiedade, ba kamadas jovens
sira;
6. Halo di’ak liu sistema previdênsia no seguransa sosiál
ba idozus sira, no kria mekanizmus
asistênsia sosiál direta no formas seluk tan atu apoia
idozus sira, hanesan fó pensoens.
Dezenvolvimentu Feto no sira nia papél iha dezenvolvimentu
armoniozu iha sosiedade timorense
Governu ne’e nia inten‐saun maka atu loke konsiênsia
sosiedade ida ne’e nian kona‐ba feto sira nia
direitus, ne’ebé hakarak tau iha prátika medidas atu:
1. Reforsa introdusaun perspetiva jêneru iha konsepsaun no
análize kona‐ba polítikas i estratéjias
ba dezenvolvimentu nasionál;
2. Reforsa partisipasaun Feto nian iha órgauns ne’ebé bele
foti desizaun, iha níveis hotu‐hotu,
partikulár liu iha domínius hanesan vida polítika,
ekonómika, sosiál, kulturál, hodi garante
ba nia igualdade hetan oportunidades, hodi rekorre ba
deskriminasaun pozitiva karik presiza;
3. Dezenvolve no alarga programas informasaun,
komunika‐saun no edukasaun kona‐ba direitus
Feto nian, uza línguas nasionais no métodus ne’ebé bele
aplika (arte no téknikas audiovizuais),
ho envolve mós órgauns komunikasaun sosiál, sensibiliza no
kapasita sira kona‐ba
tratamentu kazus violênsia.
4. Adopta polítikas vigorozas (forti) atu kombate
violênsia doméstika ne’ebé feto sira deit
maka sai vítimas;
5. Apoia feto ne’ebé hanesan xefi família ho kapasidade
ekonómika fraku, liu hosi projetus
ne’ebé bele fó rendimentu no autu‐empregu;
6. Reforsa kapasidade intervensaun organizmus no organi‐zasoens
ne’ebé defende direitu feto
nian, partikularmente ONGs, fó ba sira rekursus atu
dezenvolve sira nia atividade hodi
ajuda Feto sira: atu luta kontra kiak; kontra violênsia ho
diskriminasaun; hetan asesu ba
kréditu, formasaun profisionál no empregu, ba edukasaun no
saúde i dezenvolvimentu
atividades ne’ebé bele fó rendimentu;
7. Hadi’a artikulasaun no koordenasaun entre
intervenientes barak, atu optimiza rekursus no
fó impaktu hosi respostas ne’ebé hetan.
Perfil Distritu Ermera 2012
26
Bazea ba publikasaun Timor‐Leste Em Números tinan 2011
hatudu katak numeru de idosos no numeru
combatentes da libertasaun aumenta husi tinan ba tinan
hanesan dadus Estatistica hatudu iha
grafiku no tabela tuir mai neé :
Tabela 12 : Nùmero de combatentes da libertação
nacional e beneficiários dos mártires nebe
simu pensão
Fonte/Source: Publikasaun Timor‐Leste em Númerus 2011
Distritos/
Districts
Tinan
2009 2010 2011
Ainaro 420 753 1,045
Aileu 255 589 763
Baucau 467 971 1,357
Bobonaro 282 731 983
Covalima 216 493 665
Dili 234 1,002 496
Ermera 309 893 1,059
Liquiça 275 788 1,006
Lautem 567 965 1,207
Manufahi 229 494 671
Manatuto 268 548 677
Oecussi 64 104 116
Viqueque 452 760 1,047
Total 4,038 9,091 11,092
Perfil Distritu Ermera 2012
Grafiku 8 : Númeru de Combatentes da Libertação
Nacional e Beneficiários dos Mártires nebe
simu pensão
27
Grafiku 9 : Nùmero de idosos (≥ 60 anos) e pessoas
inválidas nebe simu subsídio
Tabela 13 : Nùmero de idosos (≥ 60 anos) e pessoas
inválidas nebe simu subsídio
Distritos
2010
Total
2011
Idosos/ Total
Elderly
Inválidos/
Disable
Idosos/
Elderly
Inválidos/
Disable
Ainaro 5435 228 5663 5 512 276 5 788
Aileu 2904 73 2977 2 833 90 2 923
Baucau 12175 1094 13269 11 745 1 699 13 444
Bobonaro 8895 232 9127 8 842 323 9 165
Covalima 5816 161 5977 3 072 158 3 230
Dili 6984 559 7543 7 051 741 7 792
Ermera 7171 297 7468 7 273 431 7 704
Liquica 5427 204 5631 5 299 337 5 636
Lautem 5562 140 5702 5 594 173 5 767
Manufahi 4358 234 4592 4 594 271 4 865
Manatuto 4573 272 4845 2 624 293 2 917
Oecussi 4290 68 4358 4 851 105 4 956
Viqueque 9284 544 9828 8 984 609 9 593
Total 82874 4106 86980 78 274 5 506 83 780
Fonte/Source: Publikasaun Timor‐Leste em Númerus 2011
Perfil Distritu Ermera 2012
28
KAPITULO V
SEITOR EKONOMI
5.1 Dezemvolvimentu Ekonomia
Planu Estratéjiku Dezenvolvimentu Nasional ba
dezenvolvimentu ekonomia fo sai katak: Pilár
sentral ida husi Planu Estratéjiku Dezenvolvimentu
Nasional maka harii no halo manutensaun ba
infra‐estrutura sira ne’ebé importante no produtivu ba
implementasaun husi planu ida ne’e, ita nia
vizaun ba 2030 katak Timor‐Leste sei iha ekonomia modernu
ida ne’ebé diversifikadu, ho kualidade
infra‐estrutura ne’ebé aas inklui estrada, eletrisidade,
portu sira no telekomunikasaun. Agrikultura
ne’ebé subsistensia sei troka ho agrikultura komersiu no
diak liu. Timor‐Leste sei iha hahan rasik
ne’ebé sufisiente no sei produz produtu agrikultura ba
merkadu internasional inklui, hahan, animal,
ai‐fuan no modo sira no plantasaun sira seluk, inklui mos
produtu sira husi parte floresta no peskas
nian. Ho nune oras ne’e dadauk no ba future,
dezenvolvimentu ekonomia Timor‐Leste sei harii
bazeia ba industria importante tolu: agrikultura, turismu
no petróleu.
Husi pilar sentral ba dezenvolvimentu ekonomia hanesan
deskreve iha Planu Estratejiku Nasional
(PEDN) hamosu analize ba Forsa, Frakeza, Oportunidade, no
Ameasa
5.2. Dezenvolvimentu Setor Koperativa
Governu liu husi Sekretariu Estadu ba
Asuntus Koperativa halo esfosu hodi
kria politika atu dezenvolve setor
koperativas. Governu sei kontinua fo
apoiu atu konstitue (ka estabelese)
koperativas, hodi enkoraja kresimentu
setor privadu, iha áreas rurais, liu‐husi
finansiamentu inisial ida ho konsesoens
ba formasaun, kapasitasaun no
akompanhamentu ba koperativas sira
ne’e, inklui sosa no distribui ekipamentu
ba grupu sira.
Aliña ho programa governu refere, Distritu Ermera servisu
hamutuk sosiedade sivil hanesan
NGO no agensia dezenvolvimentu sira nebe existe iha Ermera
hodi organiza grupu sira
estabelese koperativas. Involvimentu sosiedade sivil ba
dezenvolvimentu koperativa iha
Ermera fokus liu ba kapasitasaun rekursus humanus no fo
asistensia teknika.
Perfil Distritu Ermera 2012
i
KAPITULUO VI
DESENVOLVIMENTO INFRAESTRUTURA
Planu Estratéjiku Dezenvolvimentu Nasional fo sai katak: “Pilár sentral husi Planu Estratéjiku
Dezenvolvimentu Nasional maka harii no halo
menutensaun ba infra‐estrutura sira ne’ebé
prinsipal no produtivu”.
Ida né hatudu katak atu atinji objetivu husi pilar infra –
estrutura hanesan mensiona iha PEDN né
maka politika V governu konstitusional define katak atu
dezenvolve ita nia nasaun, atu harí ekonomia
nebé moderna no produtiva, no atu kria empregu, ita
presiza konstrói infra‐estruturas bázikas no produtivas.
Haré ba ita nia nesesidades, eskala (ka dimensaun) infra‐estruturas
nian no nia kustus sei
boot tebetebes, tamba né maka, ita tenki planeia, ho
di’ak, programa ida né atu bele implementa, ho
hanoin no sukat nebé realístiku.
Implementasaun planu ne’e la’os buka atu haforsa deit
konaba dezenvolvimentu nasaun nian, maibe
mos hasa’e produtividade, kria kampu de traballu hodi fo
oportunidade servisu ba ema hotu, liu‐liu
iha area rural sira, no apoia dezenvolvimentu setor
privadu sira.”
Pilar infra‐estrutura nebe mensiona iha PEDN ne’e inklui
estrada no ponte sira, portu ho aero‐portu
sira, no mos abastesimentu bee – mos ho eletrisidade.
Analiza ba Forsa, Frakeza, Oportunidade no
Ameasa ne’ebé Distritu hasoru hodi atinji vizaun husi PEDN
nian maka hanesan tuir mai.
6.1 Habitasaun
Husi rezultado sensu 2010 aprezenta katak uma iha
Distrito Ermera liu‐liu material ba konstruksaun ba
uma kakuluk maioria husi kalen. Iha Subdistrito
Railaco 88.1%, Ermera 84.3%, Letefoho 67.1%,
Atsabe 73.8% no Subdistrito Hatolia 67.1%
Grafiku 10 : Materiál konstrusaun ba uma kakuluk ho kalen
Fontes : Sensus Populasaun no Umakain Timor‐Leste 2010
29
Perfil Distritu Ermera 2012
88.1 84.3
67.1 73.8 69.1 75.2
0.0
20.0
40.0
60.0
80.0
100.0
Railaco Ermera Letefoho
Atsabe Hatolia Vila Total
Proporsaun Umakain Pribadu nebe material kunstrusaun
uma
kakuluk husi kalen
Figura 18 : Exemplu kondisaun
uma
30
Husi tabela neé mos hatudu mai ita katak se ita hare
husi parte seluk material konstruksaun uma kakuluk
sei iha porsentu nebe boot nebe sei uza tali tahan/ai
tahan/duut sei atinji porsente nebe kiik hanesan iha
distritu atinji 21.1% hanesan subditritu ita bele hare
hanesan tabela iha kraik ne’e, maibe husi tabela ne’e
hatudu mos katak iha distritu Ermera 74.3% material
konstruksaun uma kakuluk husi kalen.
Tabela 14 : Proporsaun husi Uma kain tuir tipu
materiál konstrusaun ba uma
Persentajen – 2010
Fontes : Sensu Populasaun no Umakain Timor‐Leste 2010
Perfil Distritu Ermera 2012
Figura 19 : Exemplo uma kakuluk
Subdistritu Tali tahan/Ai
tahan/duut Kalen Azulezu/
keramik Asbestos Fui/beton Au/Bambu
materiál uma
kakuluk seluk
Railaco
8.5 87.0 1.1 0.6 0.3 2.5 0.3
Ermera
11.2 83.3 1.0 0.5 0.6 3.0 0.4
Letefoho
28.1 66.4 0.7 0.4 0.3 4.2 0.0
Atsabe
23.7 73.2 0.6 0.5 0.4 1.5 0.1
Hatolia Vila
28.0 68.3 0.8 0.4 0.2 2.0 0.3
Total
21.1 74.3 0.8 0.5 0.4 2.7 0.2
31
6.3 Estrada no Pontes
Iha tinan lima mai né, Governo sei hala'o programa
investimento ida boot tebes, atu aktualiza no melhora
ita nia sistema, nebé luan, kona‐ba estradas nasionais,
rejionais no rurais, nuné mós atu garante
katak sei halo manutensaun nebé di'ak ba rede estradas
né. Né hotu inklui, hahú hadi'a no fó manutensaun
ba pontes, nebé liu 450 iha país tomak.
Iha mós nesesidada ba 'rede rodoviária abranjente'
ida ho boa kualidade, atu bele apoia ekilíbriu iha ita
nia dezenvolvimento nasional, hodi fasilita transporte
sasán ho presu ida nebé razoável ba povu, hodi
mós permite bele presta servisus governamentais ho
di'ak liu, no promove agrikultura no insentiva (ka dudu) krescimentu
sector privadu nian.
Timor‐Leste nesesita programa rodoviáriu ida, b
longu prazu, katak liu mandato tinan 5 Governo ida
né nian. Nuné, Governo sei implementa vizaun ida
nebé, bele haré iha Planu Estratéjiku de Dezenvolvimentu
2011‐2030, atu:
Aprezenta programa abranjente ida kona‐ba
manutensaun rodoviária
Reabilita hotu estradas nasionais no distritais,
to'o 2020, tuir ona padraun internasional
Konstrói pontes foun, atu fó asesu, iha
kondisoens atmosférikas sá‐ida deit, iha prinsipais
rotas, iha tinan 5 nia laran, no ba restante estradas
nasionais no distritais, to'o 2030.
Konstrói infra‐estruturas rodoviárias nesesárias,
atu apoia dezenvolvimento iha costa‐sul
Estabelese padroens internasionais ba anel rodoviário
(ka estradas hale'u ita nia país) no implementa
planu né to'o 2030.
6.3.1 Estradas Rurais
Frekuencia udan iha tinan ne’e hatudu katak kuaze la
iha fulan ida maka la udan ne’e foo impaktu negative
maka’as ba Estrada iha Timor laran inklui mos liuron iha
Ermera ninian. Mudanca klimatika
ne’e rejulta Estrada barak mak komesa a’at, kondisaun
Estrada naksobu alkatraun kuak ba
mai, rai monune’e hahu husi parte ate kapital Gleno. Udan
dala haat iha semana ida ne’e provoka
rai monu iha dalan besik aldeia Sosoher(nunu tali) mais ou
menus metro ualu (8) ba
mota nune’e komesa halo kloot dalan nia luan hodi
difikulta difikulta transporte publiku
wainhira hasoru malu. Dalan ne’e ninia luan hela de’it ba
karreta ida nian. Iha area mota
bura (ponte) atu tama ba capital Ermera tuan, barazem
(tembok penahan) ne’ebe mak uluk
kompania BTK halo agora daudaun komesa monu tun ba mota
laran kuaze metro sanulu
(10). Kondisaun Estrada aat sira ne’e halo preokupasaun
maka’as ba populasaun parte Ermera.
“Kondisaun esrtada iha distritu ermera sai ameasa boot ba
transporte publiku no
privado
6.4 Be’e Mos no Saneamentu
Iha tinan lima mai né, sei instala, pelo menos, sistemas
bé 400 ba famílias rurais 25.000.
Nuné mós, Governo sei harí latrinas komunitárias, sei fo
apoiu kona‐ba konhesimentus
técnikus espesializadus no sei monta sistema ba
supervizaun, iha komunidades sira, liu‐husi
rekruta fasilitadores 88 ba bé no saneamentu, iha nível
subdistritos, ba sukus sira, tuir Programa
Rural de Abastesimentu de Água e Saneamentu.
Infra‐estruturas água ho saneamento, iha ita nia sentrus
urbanos, hetan estragu ka destruisaun,
iha 1999, inklui estasoens bombajem, kanos transmisaun,
válvulas no tanques. Iha
tinan lima mai né, Governo sei reabilita neineik
infra‐estruturas sira né hotu, hodi garante
abastesimentu nebé seguru ba água kanalizada, ba uma sira
iha centros distritos hotuhotu,
liuliu iha areas sira nebé, situasaun krítika duni (ka at liu ona) ,
nomeadamente Baukau,
Manatuto, Los Palos no Suai.
Sei konsegue buat sira né, ho:
Dezenvolve Plano jeral ida, ba Sentrus de Distrito, ho
objectivu atu estuda solusoens no
hatúr prioridades
Halo reparasaun ba furos, reabilitasaun ba kanus nebé at
ona, no harí sistema atu ligasoens
hotuhotu tenki legais ona
Lokaliza no aproveita 'novas fontes de água' (ka bé‐matan foun)
Konstrói rezervatórius bé nian no instalasoens ba
tratamentu
Liga bé ba uma hotuhotu, husi fornesimentu kanalizadu
Saneamento nebé ladi'ak, sei sai mós problema ida ba áreas
urbanas iha distritos, tamba la iha instalasoens
(ka fatin) atu
bele simu no halo tratamento ba 'águas residuais' (ka bé‐fo'er) . Governo sei
estuda solusoens ba problema esgotus nian, hanesan parte
ba Planus Jerais ba Sentrus de Distrito.
Solusoens sira né, sei inklui harí sistemas ba rekolha
esgotus no harí instalasoens ba tratamento
(hahú ho bé‐lihun ba ema 5.000), hodi liga 'tanques
sépticos' husi fatin‐fatin komersiais ho residensiais,
no husi uma sira nebé uza ona autoklismos, no insentiva daudauk
ema atu instala autoklismos
iha sira‐nia uma, ho mós, iha kazus seluk, konstrói
cazas‐de‐banho ba komunidades sira atu jere rasik,
hodi bele benefisia ona grupos de famílias. Iha tinan lima
mai né, no liu‐husi inisiativas sira né, Governo
hakarak fó asesu ba sistemas saneamentu, nebé apropriadus,
ba 60% áreas urbanas nian, iha
distritos sira.
Nuné mós, to'o 2020, liu‐husi programa Água para as
Eskolas, Governo sei esforsa atu fornese água
kanalizada, nebé permanente, ba eskolas governamentais
hotuhotu. Programa ida né, to'o 2014, sei fó
kedas prioridade atu fornese bé kanalizada, ba eskolas
sira nebé dok metros 500, husi fatin fornesimentu
nebé iha, karik tanque karik bé‐matan. (http://timor‐leste.gov.tl/?
cat=39&lang=tp#toc334202771)
Perfil Distritu Ermera 2012
33
Ba Distritu Ermera nia futuru, vital tebes atu iha
rezervas água potável (ka bé‐mós
ba hemu), saneamentu hijiéniku efisientes, tamba be’e no
saneamentu sai nudar
ejizensia importante nebe permite ba saúde públika nebé
di’ak. Dezenvolvimentu
infra‐estrutura mos sei fo kontribuisaun makas ba kriasaun
kampu trabalhu, sei
enkoraja dezenvolvimentu lokal no fasilita manutensaun no
sustentasaun rekursus
‘hídricos’ (ka bé nian), nebé importante
tebes ho mós infra‐estruturas seluk.
Be’e Mos
Sistema be’e mos Distritu Ermera
estabelesidu iha tipu tolu
(3): tipu ida mak sistema be’e
posu nebe maioria nudar propriedadi
privadu. Uma kain ida–
idak esforsu rasik hodi atende
nia nesesidade uma laran rasik.
Tipu rua (2) seluk fornese husi
Governu, liu husi sistema perfurasaun
(boor) no sistema
gravítasaun. Sistema perfurasaun.
Aleinde sistema perfurasaun,
tipu fornesimentu bee
mos ne’ebe boot liu ba publiku
maka sistema gravítasaun
ne’ebe akontese iha area urbana
no iha area rural.
Saneamentu
Sistema saneamentu iha Distritu Ermera bele dehan katak
seidauk atinje masimu, tamba maioria uma
kain barak mak seidauk iha sintina. Iha area rurais,
komunidade sira soe foer ou ba sintina iha deit
ailaran e foer hirak ne’e animal sira mak aproveita (fahi
no asu).
Husi dadus ne’ebe iha hatudu katak total uma kain ne’ebe
mak hetan ona asesu ba sintina hamutuk
2,527 familia no total uma kain hamutuk 11,280 mak seidauk
hetan asesu ba sintina. Total uma kain
ne’ebe mak asesu ona sintina, barak liu iha Sub Distritu
Ermera duke iha Sub Distritu seluk nebe
hatudu iha tabela tuir mai ne’e :
Perfil Distritu Ermera 2012
Fontes : Sensu Populasaun no Umakain Tinan 2010
Mapa 2 : Proporsaun uma kain privadu asesu
ba bee‐moos mai husi fonte ne’ebé'e di'ak
34
Tabela 15 : Dadus saneamentu tuir Sub Distritu
Fontes: Sensu Populasaun no Umakain tinan 2010
Aleinde dadus saneamentu nebe klasifika tuir Sub Distritu,
iha tabela leten, apresenta mos dadus
saneamentu Sub Distritu klasifika tuir Suku. Dadus
saneamentu tuir suku nebe kolekta husi Sensus
Populasaun no Umakain 2010 Distritu Ermera hanesan esplika
iha mapa tuir mai:
Dadus konaba proporsaun uma
kain nebe uza saneamentu nebe
diak mos apropriadu atu apreste
liu husi Mapa. Tuir sensus populasaun
no sensus uma kain 2010
hatudu katak porsentazen husi
uma kain nebe uza saneamentu
maka suku Ponilala no Suco Taraco
mak atinji menus husi 80%
no suku sira iha mapa ne;e ho
ko’or mean foin atinji menus husi
20% (la asesu ba iha saneamentu
nebe diak)
Perfil Distritu Ermera 2012
Subdistritu Total Uma kain ne'ebe iha Sintina
Uma kain ne'ebe seidauk iha
sintina
Railaco 1,632 778 854
Ermera 5,232 2,453 2,779
Letefoho 3,704 677 3,027
Atsabe 3,056 478 2,578
Hatolia
Vila 5,656
1,109 4,547
Total 19,280 5,495 13,785
Mapa 3 : Proporsaun hosu uma kain privadu ne’ebe uza
sentina fatin (Persentajen Total)
35
6.5 Eletricidade
Electrisidade mak pedra bazilar (ka aliserse) ba
kresimentu ekonómiku, nuné elektrifikasaun
rural sei lori benefísius barak ba ita nia povo. Ho nune
governu garante katak populasaun
tomak, sei hetan asesu nebé di’ak ba electrisidade, 24
horas loron ida. Ho hanoin ida
ne’e, Distritu Ermera oras ne’e dadauk sai mos targetu ida
ba implementasaun mega programa/
projetu husi Governu nasional konaba expansaun rede elétrika
hamutuk ho Distritu
seluk iha territoriu Timor‐Leste tomak.
Klaru katak, oras ne’e dadauk Distritu Ermera mos hetan
oportunidade inklui ba programa
mega projetu governu konaba expansaun rede eletrika. Ho
nune, maske governu Distritu
Ermera sei dauk iha dadus kompletu (2012) konaba asesu
populasaun ba rede eletrika
maibe klaru katak liña eletrisidade estabelesidu ona iha
fatin hot‐hotu. Tamba ne’e maka iha
dokumentu ne’e sei indika nafatin dadus husi dadus sensus
populasaun no uma kain 2010.
Dadus apropriadu tuir sensus populasaun no sensus uma kain
2010 konaba asesu elektrisidade
populasaun iha Distritu Ermera nebe notifika tuir Sub
Distritu.
Grafiku 11 : Proporsau uma kain privadu ne’ebé'e uza
eletricidade ba fo naroman
Fontes: DNE, Sensus Populasaun no Sensus uma kain TLS,
2010
Perfil Distritu Ermera 2012
36
Mapa 4 : Proporaun uma kain privadu ne’ebe uza
enerjiaatu fo Naroman (Eletricidade, Bio Gas, Solar Sel)
Persentajen
Hare husi mapa nebe iha distritu Ermera husi suco nebe iha
kuaze sidauk hetan asesu ba eletricidade
nebe fo naroman nebe hatudu katak iha suco nebe marka ho
koor matak maka atinji 80% ba leten.
6.6 Telekomunikasaun
Telekomunikasoens, nebé di'ak, sei hakbesik ema ba malu no
apoia krescimentu emprezas, no mós
ajuda prestasaun servisus nebé di'ak husi Governu.
Telekomunikasoens bele liga aldeia ida ba sira
seluk, no liga vilas ba cidades, hanesan mós liga ba
mundo. Né duni, Telekomunikasoens esensiais
tebes ba dezenvolvimentu futuru Timor‐Leste nian, inklui
kria emprego, haburas emprezas no ajuda
prestasaun servisus nebé vitais hanesan saúde, edukasaun
ho seguransa. Mundo tama ona iha era (ka
tempu) foun,
bain‐hira ita koalia kona‐ba teknolojias komunikasaun nian, ho aparelhos foun
no, liuliu,
ho kusto baratu tebes liu, kompara ho uluk. Era foun
ne'e, nebé ekonomias emerjentes mós halo parte daudauk,
transforma ema nia hahalok, oinsá ema negoseia
(ka halo negósius) no oinsá ema liga ba malu no
liga ba mundo.
Governo determinado duni atu garante katak, ita halo
mós parte ba mudansa estrutural, nebé akontese iha
nível relasoens globais, sosiais no ekonómikas.
Plano Estratéjiku Dezenvolvimentu nia Vizaun mak,
to'o 2015, ita sei iha rede moderna telekomunikasoens,
nebé sei liga ema ida ho ema seluk, iha Timor
‐Leste laran tomak, no timoroan sira ba mundo, hodi
permite ita atu aproveita, ho máximu (ka to'o nebé ita
bele), avansus nebé iha, a nível telekomunikasoens
globais.
Merkadu telekomunikasoens liberalizadu tiha ona, ho
introdusaun konkorênsia ho ona kompetidores
foun. Ne'e, sei melhora servisus, aumenta kobertura,
alarga asesu internet banda larga nian no sei
hatún presu. Reformas, nebé boot sira né, sei oferese
asesu ba servisus telekomunikasoens nebé baratus,
fiáveis no modernus.
Perfil Distritu Ermera 2012
Mapa Asesu ba enerjia fo naroman
Etapa tuir mai, husi reforma ne'e, mak atu liga
Timor‐Leste ba fibra óptika, terrestre ho subaquátika,
katak liu‐husi tasi‐ókos, ba rede nasional ho rede
internasional. Timor‐Leste labele depende beibeik
ba ligasoens ba internet liu‐husi satélite, tamba la
satisfaz ona ezijênsias sistema modernu telekomunikasoens.
Ne'e duni, atu bele benefisia husi rede global telekomunikasoens,
ita presiza iha asesu ba
kabo subaquátiku ida.
Governo sei garante, iha tinan lima mai né, asesu ba kabo
fibra óptika subaquátiku, husi Indonésia,
Austrália ou nasaun seluk, atu garante, iha etapa tuir
mai, progresu ita‐nia Nação kona‐ba telekomunikasoens.
Ne'e sei halo diferensa boot tebes ida, ba kualidade no
velosidade servisus banda larga nian
no sei permite ba ita‐nia povo, liuliu ba jovens no
labarik sira, bele halo parte ba mundo dijital. Sei
serve mós atu transforma ita‐nia ekonomia no prestasaun
servisus husi governo, inklui iha nível
saúde, edukasaun no seguransa.
Iha tempu modern agora, telekomunikasaun nu’udar fator
importante, tamba ema bele hetan asesu ba
mai liu husi liña telephone ou mos liu husi liña internet.
Iha territoriu Timor Leste tomak, númeru
kliente ne’ebe hetan ona asesu ba rede móvel no internet
hamutuk 632.500 no kobertura ba populasaun
por volta husi 92% husi kobertura rede móvel no internet.
Kobertura hirak ne’e, iha fatin 139
mak halo operasaun ho 2G no fatin 64 mak halo operasaun ho
3G. Kobertura ne’ebe ho 2G, hetan deit
asesu ba rede móvel maibe lahetan asesu ba liña internet,
mas kobertura ne’ebe ho 3G, bele hetan
asesu ba rede móvel no mos ba liña internet, kobertura ba
rede telephone no rede internet iha Distrito
Ermera liu husi TimorTelecom.
37
38
KAPITULO VII
REKURSUS NATURAIS
7.1 Agikultura
Governo sei enkoraja sector agríkola atu sai forte liu
tan, hodi nuné bele reduz pobreza, garante seguransa
alimentar no promove krescimentu ekonómiku, hodi mós
aumenta empregu iha áreas rurais no
iha Nação tomak. Sector agríkola ida ke buras ho di'ak,
maka sei estimula (ka insentiva) dezenvolvimentu
rural.
Primeira etapa, iha ita nia planu, maka atu konsegue
seguransa alimentar. Tuir mai, maka sei halo
promosaun ba produsaun ai‐hán (ka alimentos) ba
merkadus doméstikus (ka iha rai‐laran) , hodi substitui
tiha importasoens. Etapa final (ka ikus nian) maka,
atu fokus ona ba exportasaun husi ita nia
produsaun agríkola.
Plano ida ne'e sei inklui servisu atu hadi'a prátikas
agríkolas, hodi aumenta produsaun fós no batar,
nuné bele hametin seguransa alimentar, no loke
oportunidades ba moris di'ak iha zonas rurais, no
mós atu hamenus 'défices comerciais' (katak osan sai barak‐liu ba li'ur, tamba sosa ai‐hán husi rai seluk)
.
Sei kontinua promove aumentu produsaun kafé, baunilha ho
kamí. Governo sei asegura mós hatama
bé ba agrikultura, hodi investe iha infra‐estruturas
irrigasaun no barrajens, no mós apoia actividades
akuakultura, atu bele haburas sector peskas. (http://timor‐leste.gov.tl/?
cat=39&lang=tp#toc334202782)
Planu Estrategiku Dezenvolvimentu Nasional defini vizaun
ida nebe klaru konaba oinsa dezenvolvimentu
setor agrikultura. Agrikultura ne’ebé subsistensia sei
troka ho agrikultura komersiu no
diak liu. Timor‐Leste sei iha hahan rasik ne’ebé
sufisiente no sei produz produtu agrikultura ba
merkadu internasional inklui, ai‐hahan, animal, ai‐fuan no
modo sira no plantasaun sira seluk, inklui
mos produtu husi floresta no peskas nian.
Tabela 16 : Proporsaun hosi uma‐kain privadu ne’ebé
involve iha produsaun Ai‐han
Fontes : Sensu Populasaun no Umakain 2010
Produtu prinsipal ba agrikultores iha Distritu Ermera maka
hanesan; hare, batar, aifarina, modo, Aifuan
kafe no nuu. Dadus husi sensus populasaun no uma kain 2010
hatudu katak uma kain kuaze involvean
iha produs aihan. Proporsaun uma kain husi agrikultores
iha Distritu Ermera hanesan iha
mapa tuir mai ne’e tuir mai ne’e.
Perfil Distritu Ermera 2012
Subdistritu
Hare Batar Aifarina Modo
Aifuan
(tempo
ráriu)
Aifuan
(perma
nente)
Kafe Nuu
Ai‐han
temporáriu
seluk
Ai‐han
permanente
seluk
Railaco 10.2 81.2 80.9 66.1 74.9 80.0 76.5 66.1 69.6 75.6
Ermera 9.3 56.1 60.6 46.2 49.5 52.7 59.4 25.8 46.7 49.8
Letefoho
1.4 65.7 64.5 48.8 47.7 43.0 67.4 8.2 49.9 43.0
Atsabe 17.9 86.0 77.5 55.1 62.1 56.9 67.5 33.7 61.9 57.0
Hatolia
Vila
15.8 82.0 83.4 68.5 79.0 78.4 78.9 49.8 74.6 75.6
Total 11.1 72.4 72.4 56.4 61.9 61.4 69.4 34.1 59.9 59.4
39
Hare husi mapa ne’e hatudu mai ita katak iha Distrito
Ermera kuaze umakain nebe ho koor matak
hatudu katak suco sira ne’e atinji ona 80% ba leten iha
suco involve iha produsaun aihan no menus
husi 20% maka iha suco Irabin De Cima
Esforsu individu no kolektivu nebe lidera husi Ministeriu
Agrikultura no Peskas (MAP), Ajensia
Dezenvolvimentu Internasional no ONG sira implementa ona
atividade balun hodi hasae prdutividade
setor hotu‐hotu agrikultura nian. Iha rezultadu balun nebe
diak atinji ona durante ne’e, maske rekoñese
katak rezultadu nebe iha seidauk maximu no seidauk atinji
objetivu prinsipal.
Iha parte seluk mos uma kain nebe hakiak animal hanesan
tabela tuir mai ne’e
Tabela 17 : Proporsaun husi uma kain privadu ne’ebé
involve hakiak animal
Persentajen – 2010
Husi tabela Proporsaun husi uma kain privadu ne’ebé
involve hakiak animal Husi grafiku ne’e fo isplikasaun
mai ita katak maioria umakain iha distrito ermera 80% ba
leten hakiak animal no iha subdistrto
hotu hakiak manu no fahi e menus husi 2% maka hakiak
bibimalae.
Perfil Distritu Ermera 2012
Subdistritu Manu Fahi Bibi malae Bibi timor Kuda
Karau vaka Karau timor Total
Railaco
73.27 68.24 2.58 24.77 8.28 3.99 29.31 88.73
Ermera
63.98 55.36 1.93 11.03 4.44 3.56 17.85 79.84
Letefoho
59.98 63.6 2.32 15.29 13.46 5.68 15.19 77.94
Atsabe
80.58 81.66 2.03 23.19 16.51 11.76 35.21 92.74
Hatolia
Vila 80.61 75.92 1.59 27.54 14.28 9.51 30.27 93.55
Total
71.51 68.24 1.98 19.78 11.3 7.05 24.7 86.29
Mapa 5 : Proporsaun hosi uma kain privadu ne’ebe
involve iha
produsaun Ai‐han (Persentajen Total)
40
KAPITULO VIII
SEKTOR JUDICIARIO E DEFESA/ SIGURANCA
8.1 Justisa
Iha tinan lima mai né, Governo sei kontinua aposta
iha fortalesimentu sector justisa nian, hodi bele
konsolida
estabilidade, paz no Estado‐de‐direito.
Husi esforsu inisial nebé ita liu tiha ona, hodi konsegue
halo inversaun (katak, mudansa total) ba
sector
justisa nia défise estrutural iha ninia kuadru legal,
no iha kriasaun sistema ida, ke iha kbit atu assegura
observânsia ba direitus no liberdades fundamentais,
maka Governo hakarak agora atu kontinua dezenvolve
sektor justisa, ho baze (ka hatúr) iha nia prinsípius
no iha valores konstitusionais, hodi hakbesikan
no promove nia mekanismus ba to'o sidadauns
sira.
Tamba mós infraestruturas no servisus bazikus justisa
nian kria tiha ona, Governo tenki prepara oinsá
aproxima (ka hakbesik) sistema justisa ba
sidadauns,
hodi hato'o, ba sira, konhesimentu kona‐ba sira‐nia
direitus no kona‐ba meios nebé sira bele
hetan, atu defende sira, liu‐liu ba sidadauns sosialmente
vulneráveis, nebé la iha kondisoens ekonómikas
no sosiais, atu benefisia husi sistema justisa.
Governo sei esforsa nafatin, atu garante rekonhesimentu ba
supremasia Konstituisaun no lei, hodi
kontribui atu harí sosiedade ida nebé livre liu, justa liu
no igualitária liu. Tan né, sei kontinua empenhadu
atu reforsa independênsia Majistraturas Judisiais
sira‐nian, autonomia Ministériu Públiku nian
no ezersísiu plenu husi profisoens jurídikas. Sei garante
tutela judicial, nebé efektiva, ba intereses lejítimus
sidadauns sira‐nian, em partikular ba komponentes frájeis
liu, iha sosiedade nia laran, hodi
kria, ba ida né, kondisoens atu bele hetan plenu exersisiu
ba sira‐nia direitus, liberdades no garantias,
hodi estabelese mekanismus asesu, nebé adekuadus, ba
sira‐nia direitu no ba tribunais.
Governo sei kontinua nia tarefa prinsipal, atu harí kuadru
legal no normativu ida, atu garante harmonizasaun,
ho unidade iha ordenamentu jurídiku, ho kaer, nudar baze,
kontextu espesífiku no real
Timor nian. Iha planu lejislativu, Governo sei esforsa atu
adopta regras no parâmetrus simplisidade
linguajem (katak, uza lia‐fuan nebé simples) bain‐hira
hakerek leis, no sei kontinua promove diálogu
ho sosiedade sivil, no hala'o konsulta públika kona‐ba
leis nebé hanoin atu halo. Ita sei presta atensaun
iha kapasitasaun no espesializasaun ba ita‐nia quadrus
técnikus sira, hodi nuné bele reduz,
neineik no daudauk, dependênsia ba asesorias
internasionais, hodi nuné realiza substituisaun gradual,
husi timoroan sira.
Governo sei esforsa, atu reforsa diseminasaun no
disponibilizasaun servisus justisa, iha distritos, husi
instituisoens judisiais, liu‐husi halo distribuisaun no
koloka tan majistradus, prokuradores no defensores
públikus, iha território nasional tomak, no mós liu‐husi
disponibilizasaun servisus públikus,
kona‐ba rejistu de notariadu, kona‐ba promosaun no
divulgasaun ba direitos no ba leis, liu‐husi mós
regulasaun no promosaun, kona‐ba meius de rezolusaun
alternativa ba litíjius, hanesan mediasaun,
arbitrajem ou konsiliasaun, liuliu, iha matéria laboral,
familiar ou disputas kona‐ba rai.
Governo sei reforsa papel (ka knar) institusional
Defensoria Públika, hodi fó autonomizasaun (ka
haketak‐an tiha) husi tutela
Ministériu Justisa. Nudar instituisaun fundamental justisa nian, sei permite
katak sai duni servisu públiku ida, nebé vokasionadu atu
garante asesu ba direito, liu‐husi
asistênsia jurídika, integral no gratuita, judisial no
extrajudisial, nebé sei fó ba sidadauns sira nebé,
kbit la iha atu selu kustus justisa nian. Advogados sira
mós bele konta nafatin ho apoio husi Governo,
tamba hatene katak sistema justisa presiza hetan advogadus
kualifikadus, ho kbit, tékniku no deontolojiku,
preparadus atu asegura reprezentasaun legal ba sidadauns
sira.
Perfil Distritu Ermera 2012
41
Governu sei kontinua asume kompromisu importante, iha
matéria direitu labarik no menores nian, liu
‐husi promosaun kona‐ba garantia no monitorizasaun ba
sira‐nia direitus, hodi asegura katak, governo
tomak no autoridades públikas sira nia assaun, tane duni interese
superior labarik sira‐nian,
hanesan preokupasaun fundamental ida.
Governo sei esforsa atu kria sistema justisa ida ba
menores, liu‐husi adopta modelu tutelar edukativu,
iha nebé, kona‐ba atu aplika medidas (ka penas, ka kastigu) sei haré liu ba nesesidade atu eduka sira,
kona‐ba sira‐nia direitu no kona‐ba sira‐nia moris di'ak,
hodi kontribui atu mantein paz no ordem, iha
sosiedade laran.
Governo sei asegura, mekanismus nebé adekuadus, atu harí
sistema prizional ida, nebé humanu, justu
no seguru, hodi orienta liu ba reinsersaun sosial,
liu‐husi medidas privativas (ka halakon) ho nãoprivativas
(ka la halakon) liberdade, ho atensaun nebé espesial ba
jovens‐adultus sira.
Governo sei kontinua promove seguransa jurídika no justisa
kriminal, liu‐husi kapasitasaun téknika
ho humana, iha áreas investigasaun criminal nian, medisina
legal no siênsias forenses, hodi reforsa
sira‐nia kapasidade no téknikas investigasaun, estratéjias
no planeamentu, rekolha no análize
indísius, ho mós téknikas investigasaun ba krimes nebé
komplexus, hanesan krime organizadu, krime
korrupsaun no brankeamentu kapitais, no mós krimes ho
natureza doméstika no natureza sexual.
Nuné mós, Governo sei empenhadu, iha fortalesimentu ba
bazes demokrátikas kona‐ba kontrolo, fiskalizasaun
no transparênsia, liu‐husi prepara kondisoens ba Kâmara de
Kontas.
Governo sei kontinua fó atensaun especial, ba prosesu
regularizasaun ba propriedade de terra, hodi
promove registu titularidade ba propriedade privada, no
hodi assegura mekanismus jestaun nebé
efikazes, kona‐ba bens domíniu públiku no privadu nian.
Sistema justisa, maka Pilar ba Estado‐de‐Direito, no mós
ezerse funsaun soberania ida, nebé fundamental,
iha Estadu. Nuné, Governo, liu‐husi Ministériu Justisa,
sei kontinua kontribui ba kualifikasaun
no dezenvolvimento sustentável Estado‐de‐Direito, atu
reafirma valor universal kona‐ba direitos fundamentais,
hodi reforsa sidadania, no hodi promove sosiedade ida,
asente iha prinsipius no valores
demokrátikus, étikus no justisa nian.
8.2 Defeza
Governo sei garante katak, F‐FDTL hetan kapasidade
atu defende ita‐nia Nação, hodi mós apoia itania
seguransa interna, no bele fó sira‐nia kontributu
ba esforsus, atu hasoru ameasas ba paz no estabilidade,
rejionais no globais.
Governo sei kontinua halo avaliasaun, monitorizasaun
no abordajem kona‐ba ameasas
'transnasionais' (katak, envolve no afekta nasoens
barak) ,
hanesan krime organizadu, tráfiku ba droga,
terrorismu, degradasaun ambiental, alterasoens
klimátikas no dezastres naturais, tamba buat sira né
hotu, bele tau em risku ita‐nia sidadauns sira‐nia
vida. Iha tinan lima mai né, ita sei orienta ita nia
forsas
armadas, atu sai forsa de defeza profisional konvensional,
iha kontrolu demokrátiku nia ókos. Ita sei
restrutura no reorganiza F‐FDTL, atu bele garante
kapasidades iha rekursus humanus, hodi bele permite
nível ás ida, kona‐ba prontidaun operasional,
iha misoens bara‐barak nebé sira atu kumpre. Ita sei
estabelese Sistema ba Jestaun Rekursus Humanos ba Defeza,
ho objectivu atu dezenvolve ita‐nia
soldados sira, ho insidênsia ba áreas lideransa,
motivasaun, dezempenhu, koezaun no kbit atu toma
desizoens. Governo sei buka aumenta nível koordenasaun no
kooperasaun, entre F‐FDTL ho PNTL,
hodi define, klaru liu, knar no responsabilidades
instituisaun ida‐idak nian.
Perfil Distritu Ermera 2012
42
Governo sei fortalese Intitutu de Defeza Nasional, atu
kumpre didi'ak knar nebé nia hetan.
Governo kompromete atu apoia veteranus sira, hodi hetan
sira‐nia reforma, ho dignidade nebé sira
merese. Governo mós sei kontinua konsidera, atu feto sira
bele simu knar, nebé boot tan, iha defeza
nasional.
Governo sei desenvolve no capacita Companhia de Engenharia
ba F‐FDTL para participa aktivamente
iha dezenvolvimentu nacional. Governo sei halo esforsus
hotuhotu, atu F‐FDTL bele partisipa iha operasoens
ba manutensaun de paz, iha Nasoens Unidas nia ókos. To'o
2015, ita mós sei aumenta kapasidade,
iha ita‐nia sistemas, kona‐ba Komandu, Kontrolu,
Komunikasoens, Komputadores no Informasoens
(K4‐I). Ita mós sei konsidera possibilidades, atu aumenta
ita‐nia partisipasaun, iha exersísius
militares rejionais no internasionais.
8.3 Seguransa
O Governo sei implementa planu estratéjiku
abranjente ida, ba longu prazu, atu garante
dezempenhu nebé di'ak liu, husi ita‐nia sector
seguransa, iha nia responsabilidades
kona‐ba hametin paz, seguransa no estabilidade
ba povo tomak.
Ba área seguransa interna, ita sei servisu ho
baze iha Planu Estratéjiku Dezenvolvimentu
ba 2030. Iha mandatu ida ne'e, Governo sei
konsentra nia esforsus iha Fortalesimento no
Konsolidasaun ba Bazes Seguransa nian,
hodi aktua iha pilares rua, nebé distintos
(katak, ketak‐ketak) : kontinuasaun ba
'Reforma no Dezenvolvimentu Instituisoens
Seguransa' nian, no ba konsolidasaun
'Ordem no Seguransa Públika'.
Tan né, iha tinan lima mai, sei kontinua dezenvolve
esforsus, atu aperfeisoa kapasidade operasional
efektiva, iha prevensaun no invertigasaun krime, iha
konsolidasaun seguransa públika no kontrolu
fronteirisu. Sei mós enkoraja nafatin modelu polisiamentu
komunitáriu, hodi nuné, estabilidade no
seguransa públika maka, sei sai nafatin responsabilidades
fundamentais ba PNTL.
O Governo sei estabelese planu de rekursus humanus no
profisionalizasaun iha instituisoens seguransa
nian, hodi orienta rekrutamentu ho formasaun atu, nuné, bele
fó resposta ba nesesidades, aktuais
no futuras.
Iha tinan lima né nia laran, ita sei estabelese rejime de
karreira, nebé klaru liu ba PNTL, atu bele permite
absorve (ka simu tan) rekursus foun, nebé
vokasionadus (ka iha vontade ho neon di'ak)
duni, atu
servi instituisaun ida né, hodi bele ona liberta sira
nebé, ladun vokasionadus ou sira nebé ultrapassa
tiha ona idade reforma. Nuné, Governo sei la tolera, iha
PNTL nia laran, membrus afiliadus ba Artes
Marsiais, ho mós membrus nebé iha aktividade ka ligasaun
ho partidus politikus.
Iha tinan lima mai né, sei estabelese Sentru Nasional
Operasoens nian, atu bele tau‐matan diak liu ba
Seguransa Rodoviária, no sei dezenvolve rekursus humanus
ba área ida né, atu bele hatán ba dezafius,
nebé boot no barak tan, kona ba trânzitu iha Timor‐Leste.
Governo sei konklui mós programa de apoio, iha ekipamentu
no iha nesesidades profissionais, ba Proteksaun
Sivil, liu‐liu ba Bombeiros sira, ho hanoin atu aumenta
tan, ba Distritos tomak.
Ita sei fortalese mós Diresaun Nasional de Prevensaun de
Konflitus Komunitárius, atu bele konsolida
konfiansa, no hametin lei no ordem, iha ita‐nia
komunidades sira‐nia let. (http://timor‐leste.gov.tl/?
cat=39&lang=tp#toc334202827)
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